Dağcılık Haber Arşivi

Yapı Kredi Bayrağı, Veli Canpolat’la Avrupa’nın, Kafkasların çatısında...

Yapı Kredi Bankası Kayseri 27 Mayıs Şube Müdürü Veli Canpolat arkadaşımızın Elbruz Dağı’na tırmanışı ve Yapı Kredi bayrağını zirveye taşıması bizlere gurur kaynağı oldu.
Foto Galeri /

Veli Canpolat arkadaşımızı tebrik ediyor, tırmanışlarının devamını bekliyoruz.

ERDAK Ereğli Dağcılık (kurucusu da olduğum) Kulüp Başkanımız Metin Helimoğlu rehberliğinde 01-10 Ağustos 2015 tarihleri arası düzenlenen Rusya’nın  Kabartay-Balkar Özerk Cumhuriyeti sınırları içerisinde olan ve Avrupa’nın en yüksek zirvesi kabul edilen Elburus Dağı (5642 m) zirve tırmanışı için ERDAK (Ereğli Dağcılık Kulübü) Metin Helimoğlu, Veli Canpolat, Uğur Kızılköz ve Gültekin Becermiş; KAYDAK’tan (Kayseri Dağcılık Kulübü) Mustafa Karaahmet ve Mahmut Şahin; Adana LORUT Dağcılık Kulübü’nden Metin Esmer; MERDAK’tan (Mersin Dağcılık Kulübü) Hüseyin Yalçın; DENDAK’tan (Denizli Dağcılık Kulübü) Gülcan Çeşmeli,Taylan Özgür, Cem Luka Karabıyık ve Emre Çakır; ZİRVE Dağcılık Bursa Temsilciliği’nden Haydar Bozada ve DEDAK’tan (İzmir 9 Eylül Dağcılık Kulübü) Zeki Akın ve HADAK’tan (Kayseri Hacılar Dağcılık Kulübü) Yusuf Hakan Özdemir  olmak  üzere 15 kişilik bir grupla 01 Ağustos 2015 Cumartesi günü otobüsle Ankara’dan Gürcistan’ın başkenti Tiflis’e hareket ettik.

23 saatlik bir yolculuktan sonra 02 Ağustos 2015 Pazar günü Tiflis’e ulaştık. Kahvaltımızı otogarda yaptıktan sonra 11:30’da başka bir otobüsle Rusya’nın Kabartay-Balkar Cumhuriyeti’nin başkenti Nalçik’e geçtik. Buradan gece yarısı Elburus Dağı eteklerindeki Azau Köyü’ne vadık. Orada geceledik ve 03 Ağustos 2015 Pazartesi günü sabah kahvaltımızın ardından teleferik ve telesiyejle 3700 metre kamp alanına çıktık.

Burada her birinin içinde 6 adet ranza bulunan barellerden 2 adet kiraladık. Bir şeyler araştırdıktan sonra aklimatizasyon yapmak için 4300 metreye kadar tırmanıp geri döndük. Ertesi gün yine aklimatizasyon olmak ve daha ertesi gün tırmanış yapmak istiyorduk. Ancak Çarşamba günü havanın bozacağı  tahmin edildiğinden tırmanışımızı bir an önce yapma kararı verdik.

Ve 04 Ağustos 2015 Salı günü  saat 01:00’da uyanarak hazırlıklarımızı yaptık. Emniyet kemerlerimizi giydik. Kramponlarımızı ayağımıza taktık ve 02:30’da zirve tırmanışına başladık.

Önce tipi şeklinde kar ve yağmur yağışı başladı, daha sonraları yağış hızını kaybetti. Yeteri kadar dinlenmediğimiz ve aklimatize olmadığımız için çoğu arkadaşımızın başı ağrıdı, midesi bulandı. Tırmanış sürdükçe biraz daha rahatladık.

Tırmanış epeyce zorluydu. Küllah bölümünden sonra eğim iyice arttığı için orada bulunan sabit hatlara girerek emniyetimizi aldık ve tırmanışa ip emniyetinde devam ettik. 7 saat süren zorlu tırmanışın ardından saat 9:00’da ELBURUS dağının en yüksek zirvesi olan Batı Zirvesine (5642 mt) ulaştık. Sarılarak birbirimizi kutladık. Zirvede Türk Bayrağımızın yanı sıra Kulüplerimizin bayrağını ve Bankamızın bayrağını zirvede (5642 m) gururla açtık/açtım.

Hava koşulları oldukça zorlu olduğu için kısa süre zirvede kaldık ve dönüşe geçtik. Saat 15:30’da gurubumun tamamı sağlıklı bir şekilde kamp alanına ulaştı. Çok yorgun olduğumuz için o geceyi de orada geçirdik. 5 Ağustos Çarçamba günü Azau köyünden kiraladığımız iki minübüs ile güney Osetya’nın başkenti Viladikavkas’a vardık.

Burada geceledikten sonra, 6 Ağustos Perşembe günü otobüsle Gürcistan’ın başkenti Tiflis’e vardığımızda saatler 17:40‘ı gösteriyordu ve Türkiye’ye gidecek otobüs 18:00’da hareket ediyordu Sadece 20 dakikalık bir zamanımız vardı.

Hızlı bir şekilde biletlerimizi aldık ve Türkiye’ye doğru yola çıktık. 7 Ağustos 2015 Cuma günü saat 14:00’da Ankara otogarında dostlarla vedalaşıp ayrıldık. Böylelikle, faaliyetimiz, planlanandan 3 gün önce sağlıklı bir şekilde sona ermiş oldu. Katılan tüm arkadaşları kutlarım.

Türk bayrağımızı ve Yapı Kredi bayrağımızı çok zorlu bir zirvede, zorlu hava koşulları altında Avrupa ve Kafkasların çatısında açmış olmak mutluluk ve gurur verici...

Dağ hakkında genel bilgiler:

Elbruz Dağı (tahminen Karaçay Türklerine göre Mingitav; Gürcüce İalbuzi "Konik şekilde dağ"; Adigece Oşhamaf  "Aydınlık [Uğurlu] Dağ"; Kabartayca Oşhamaho) 5.642 m yükseklikle (batı zirvesi; doğu zirvesi: 5.621 m) Kafkaslar'ın ve Rusya'nın en yüksek dağı. Elbruz, şu sıralar faal olmayan, yoğun olarak buzullarla kaplı, çift zirveli bir volkandır. İki zirve arasındaki mesafe 1.500 metre olup, zirve noktası güney krater kenarında bulunur. 70'ten fazla buzul, Elbruz'dan aşağıya, vadiye akar. Toplam 145 km² buzla örtülüdür.

Araplar Orta Çağ'da, Djebel-al-alsina "Dillerin Dağı" diye adlandırırlardı. Elbruz, "Ruhların Kralı", "Tanrıların Tahtı", "Mutluların Yeri " ve "Kutsal Yükseklik" diye de adlandırılır.

Eğer Kafkaslar Avrupa'nın sınırı olarak kabul edilirse, Elbruz Avrupa'nın en yüksek dağıdır

Coğrafya:

Elbruz, Rusya Federasyonu Güney Federal Okrugu içindeki Kuzey Kafkasya ekonomik bölgesinde, Kabardey-Balkarya'da, Gürcistan sınırının 11 km kuzeyinde, Tiflis'in yaklaşık 270 km kuzey batısında yer alır.

Avrupa'ya mı yoksa Asya'ya mı dahil edilmesi gerektiği tartışmalıdır. Kimileri Kafkaslar'ın ve dolayısıyla Elbruz'un dahili Avrasya sınırını oluşturduğu teorisini öne sürerken, Kafkasların kuzeyi Kuma-Manych Depresyonu'nu sınır olarak tanımlayan bir görüş de vardır.

Kıtalar sadece tek bir karasal alan oluşturduğundan, fiziksel ve coğrafi olarak bakıldığında sadece tek bir Avrasya mevcut olabilir. Bu yüzden, sınırın nerede olduğu meselesi tam olarak açıklığa kavuşamaz. Tarihi bağlamda sınır sıkça yer değiştirmiştir ve bir sınırın tarihi dayanakları olan yönlendiricisi de mevcut değildir.

Elbruz'un Avrupa veya Asya içinde konuşlandırılması, Avrupa'nın en yüksek dağı meselesiyle de bağlantılıdır. Buna göre bu unvana sahip dağ artık Mont Blanc olmayacaktır. Günümüzde, Strahlenberg'in (1676 - 1747) tespit ettiği Asya sınırı yaygın kabul görmektedir. Strahlenberg, aldığı jeodezi göreviyle, daha önce kabul edilen Avrupa sınırını Don Nehri'nden Ural Dağları'na çekmiştir. En güney doğudaki sınır olarak Kafkasların kuzeyindeki Kuma-Manych Depresyonu'nu seçer. Bu anlayışa göre Elbruz Asyalıdır.