Yelken Haber Arşivi

Takım ruhu serin sularda

Türkiye’de yelken sporu popülaritesini biraz da iş dünyasına borçlu...
Takım ruhu serin sularda
Foto Galeri /
Takım ruhu serin sularda

Türkiye’de yelken sporu popülaritesini biraz da iş dünyasına borçlu. Son yıllarda birçok üst düzey yöneticinin yelken sporuna olan ilgisi şirket vizyonlarına da yansıyor. Çalışanlarının motivasyon ve üretkenliğinin, şirketin başarısını etkileyen en önemli faktör olduğunun bilinciyle yöneticiler, ekiplerini iş bölümü, baskı altında karar alabilme ve zorlukla mücadele becerilerini artıran yelken sporuna yönlendiriyor. Yelken eğitimi aldıran, takımlar kuran ve yarışlar düzenleyen şirket sayısı giderek artıyor.

Piyasalardaki dalgalanmaların karşısında doğru stratejiler geliştirmek, risk yönetimi ve tecrübeyle kazanılan öngörü becerileriyle güçlü durabilmek, rakipler karşısında farklı avantajlar elde ederek başarıyı sürdürmek, her piyasa koşulunda kazanmayı amaçlamak, iletişim ve motivasyonu en üst düzeyde tutarak takım ruhu yaratmak...

Bu ifadeler ideal bir varlık yönetimi şirketini anlatırken kullanılabilir. Diğer yandan yine bu ifadeleri, varlık yönetimi sektöründen ilk bakışta çok farklı olarak algılanan fakat dinamikleri ve stratejileri gözönüne alındığında büyük paralellik gösteren yelken sporu için de kullanmak mümkün.

Yelken sporu, denizin cazibesi ve rahatlatıcı tkisiyle zevk alarak yapılabilecek ender spor dallarından. En önemli özelliği de bireysellikten uzak olması, takım çalışması ve ortak karar alabilmeyi desteklemesi. Teknede takımın her üyesinin performansı, takımın performansı nı yansıttığından yelken sporu birliktelik ruhu yaratmaya yardımcı en etkili spor dallarından biri olarak tanımlanıyor. Varlık yönetimi şirketlerinde takım ruhu ve motivasyon başarı için önemli bir ölçüt. Ayrıca portföy stratejilerini belirleme ve yönetimi sürecinde araştırma, risk analizi ve operasyon gibi farklı bölümlerin takım çalışması yaparak ortak karar alma ve maksimum getiri hedefi için birlikte hareket etmeleri de yelken sporunun başlıca dinamikleri ile oldukça benzerlik gösteriyor.

İletişim ve disiplini artırıyor

Yelken sporu, takımın iletişim ve etkileşimini artırıyor. Bunun yanı sıra görev ve sorumlulukları yerine getirme bilinci, güven, disiplin ve liderlik becerilerini geliştirerek takım ruhu oluşturulmasına katkıda bulunuyor. Teknede koordinasyonun en iyi şekilde sağlanması takımın her üyesinin en doğ ru şekilde konumlandırılması ile mümkün. Herkesin kendi görevini doğanın karşılarına çıkardığı engeller ve zorluklarla boğuşarak takımla koordinasyon içinde yerine getirmesi takımı başarıya ulaştırıyor.

Portföy yönetimi şirketinde ise ekip olarak belirlenen hedeşere ulaşılması yolunda gerekli olan strateji ve eylem planları hazırlanıyor. Araştırma, risk ve kantitatif analizler, teknik altyapı ve tecrübenin yardımı ile işbirliği içinde değişken piyasa şartlarında maksimum getiri hedeşeniyor. Yelken sporu ve portföy yönetimi dinamiklerinin benzerliği bağlamında, aslında yelken sporu ideal çalışma sistemini, yelkenli ise işleyişi, hedeşeri ve takım çalışması ile ideal bir şirketi yansıtıyor.

Yarışı kazanmanın yolu aynı

Yelken sporunda rotanın belirlenmesi ve seyir süreci, varlık yönetimi hayatı ve yatırım süreci ile paralel. Varlık yönetimi başlı başına bir yarış ve bu yarışı sürdürürken tüm faktörleri önceden düşünüp strateji ve taktikler oluşturmak ve her aşamada kontrolü sağlamak gerekiyor. Bu durum yelkenlide, rüzgarın nereden ve ne kuvvetle eseceğini önceden kestirip taktik belirleyerek kontrolü sağlamak olarak tanımlanabilir.

Risk tercihi ve performans ile şekillendirilen portföy yönetimin de amaç maksimum getiri elde etmek. Yelkenlide ise ekipler, hedefe en hızlı yoldan ulaşmayı amaçlıyor. Portföy stratejilerini belirleme ve yönetimi sürecinde portföy yöneticisi, operasyon, araştırma ve risk analizi gibi farklı teknik bölümler takım çalışması yapıyor. Ortak karar alma ve maksimum getiri hedefi için birlikte hareket ediliyor. Aynı şekilde teknedeki taktisyen, ana yelkenci, piyano veya trim elemanları da birlikte taktikbelirleyerek hedefe en kısa sürede ulaşmaya çalışıyor.

Şirketlerin ilgisi arttı

Türkiye’de yelken sporu sadece birkaç yıldır popüler. Ancak düzenlenen yarışların ve denizlerimizdeki yelkenlilerin sayısı gün geçtikçe artıyor. Türkiye’de yelken sporu popülaritesini biraz da iş dünyasına borçlu. Son yıllarda birçok üst düzey yöneticinin yelken sporuna olan ilgisi şirket vizyonlarına da yansıyor.Yöneticiler çalışanlarının motivasyon ve üretkenliğinin, şirketin başarısını etkileyen en önemli faktör olduğunun bilincinde. Bu nedenle çalışanlarını iş bölümü, ekip alışması, baskı altında karar alabilme ve zorlukla mücadele becerilerini artıran yelken sporuna yönlendiryor. Yelken eğitimi aldıran, takımlar kuran ve yarışlar üzenleyen şirket sayısı son yıllarda giderek artıyor. Finans dünyasının önemli isimlerinden İtalyan Unicredit bankası yelken sporuna yoğun ilgi gösteren şirketlerden biri. 300 kişilik toplam 30 yarış ekibi ile kupalar düzenleyen ve çeşitli derecelere imza atan Unicredit, görme engelli sporcuları kapsayan “Homerus Project” yelkencilik projesine de sponsorluk yapı yor. Finans sektörünün bir diğer önemli kuruluşu olan JP Morgan da, 1800 tekne ve 16 binin üzerinde katılımcı ile İngiltere’nin en büyük yelken organizasyonu olan “JPMorgan Asset Management Round the Island Race” yat kupasının 3 yıldır isim sponsorluğunu sürdürüyor.

Yapı Kredi Portföy ekibi de son 1 yıldır yelken sporuyla ilgileniyor. 2 teknesi ve toplam 40 kişilik bir yarış takımı bulunan şirket, bu alanda pek çok ödül de kazandı. Haziran 2008-de düzenlenen ve 50-den fazla teknenin katıldığı "Boğaziçi Kupası"nda IRC3 sınıfında birincilik elde eden Yapı Kredi Portföy yelken takımı, Ekim 2008-de düzenlenen Türk Yelken Vakfı-The Chivas Sailing Cup yarışında da IRC3 sınıfında ikinci oldu.

Yazı: Pelin Demirel (Yapı Kredi Portföy Yönetimi) Tüm Haber Arşivi